Almindelige forretningsbetingelserog forbrugerinformation
Oversættelser til andre sprog er kun til orientering og skal opfattes som såkaldte høflighedsoversættelser. Kun vores generelle vilkår og betingelser og forbrugeroplysninger på tysk er juridisk bindende.
Generelle vilkår og betingelser (GTC) og forbrugerinformation fra MEO Vertriebs GmbH, fra marts 2025, i det følgende benævnt -MEO-.
§ 1 Generelle oplysninger og anvendelsesområde
1.) Disse vilkår og betingelser gælder for alle ordrer, der afgives via onlinebutikken og webstederne for MEO Vertriebs GmbH.
2.) Forbrugere i henhold til disse vilkår og betingelser er fysiske personer, der indgår en juridisk transaktion til et formål, der ikke kan tilskrives deres kommercielle eller uafhængige professionelle aktivitet. Iværksættere i henhold til disse vilkår og betingelser er fysiske eller juridiske personer eller partnerskaber med juridisk kapacitet, der, når de indgår en juridisk transaktion, handler under udøvelse af deres kommercielle eller uafhængige professionelle aktivitet. Grossister er iværksættere, der modtager separat grossistadgang til dette formål gennem tilsvarende akkreditering og ordremængder fra os; bestemmelserne for iværksættere gælder naturligvis tilsvarende for dem. Kunder i henhold til disse vilkår og betingelser er forbrugere såvel som iværksættere og grossister.
3.) Afvigende, modstridende eller supplerende generelle vilkår og betingelser bliver ikke en del af kontrakten, selvom de er kendt, medmindre deres gyldighed udtrykkeligt er aftalt skriftligt.
§ 2 Kontraktsindgåelse, forbehold for selvlevering
1.) Vores tilbud kan ændres. Vi forbeholder os ret til at foretage tekniske ændringer samt ændringer i form, farve og/eller vægt inden for rimelige grænser.
2.) Ved bestilling af varerne afgiver kunden en bindende erklæring om, at han ønsker at købe de bestilte varer.
3.) Hvis forbrugeren bestiller varerne elektronisk, bekræfter vi modtagelsen af ordren uden forsinkelse. En simpel bekræftelse af modtagelsen til kunden udgør ikke en bindende accept af ordren. Modtagelsesbekræftelsen kan dog kombineres med accepterklæringen. Accept skal ske skriftligt eller ved levering af varerne til kunden. Indtil der foreligger en bindende accept fra vores side, har kunden ikke noget retskrav på levering. Vi har ret til at nægte at acceptere en ordre - f.eks. efter at have kontrolleret kundens kreditværdighed. Vi har ret til at begrænse ordren til normale husstandsmængder.
§ 3 Levering; forbehold for selvlevering
1.) Medmindre andet er angivet i tilbuddet, er leveringstiden 3-5 dage. I tilfælde af forudbetaling begynder leveringstiden dagen efter, at betalingsordren er udstedt til den overførende bank; i tilfælde af andre betalingsmetoder begynder den dagen efter, at kontrakten er indgået, og slutter ved udgangen af den sidste dag i perioden. Hvis den sidste dag i perioden falder på en lørdag, søndag eller en helligdag, der er anerkendt af staten på leveringsstedet, træder den næste arbejdsdag i stedet for en sådan dag.
2.) Hvis ikke alle bestilte produkter er på lager, er vi berettiget til at foretage delleveringer for vores regning, i det omfang dette er rimeligt for dig.
3.) Hvis leveringen af varerne mislykkes på grund af din skyld på trods af tre leveringsforsøg, kan vi trække os ud af kontrakten. Eventuelle betalinger vil blive refunderet med det samme.
4.) Kontrakten er indgået under forudsætning af korrekt og rettidig levering til os fra vores leverandører. Dette gælder kun i tilfælde af, at vi ikke er ansvarlige for den manglende levering, især hvis der er indgået en kongruent afdækningstransaktion med vores leverandør. Kunden skal straks informeres om den manglende tilgængelighed af tjenesten. Vederlaget vil blive refunderet med det samme, eller der vil blive leveret en erstatningsvare af samme eller højere værdi. Hvis varen ikke falder i vores smag, kan den returneres for vores regning.
§ 4 Ejendomsforbehold
1.) Ved aftaler med forbrugere forbeholder vi os ejendomsretten til varen, indtil alle krav fra et løbende forretningsforhold er fuldt ud afviklet.
2.) Kunden er forpligtet til at behandle varen med omhu. Hvis der kræves vedligeholdelses- og inspektionsarbejde, skal kunden udføre dette regelmæssigt for egen regning.
3.) Kunden er forpligtet til straks at informere os om tredjeparts adgang til varerne, f.eks. i tilfælde af beslaglæggelse, samt om enhver skade på eller ødelæggelse af varerne. Kunden skal straks underrette os om ethvert ejerskifte af varerne eller om sin egen bopælsændring.
4.) Vi har ret til at trække os ud af kontrakten og kræve varerne tilbage, hvis kunden handler i strid med kontrakten, især i tilfælde af manglende betaling eller overtrædelse af en forpligtelse i henhold til punkt 2. og 3. i denne bestemmelse.
5.) Iværksætteren har ret til at videresælge varerne i det almindelige forretningsforløb. Han tildeler os hermed alle krav på fakturabeløbet, der tilfalder ham mod en tredjepart som følge af videresalget. Vi accepterer overdragelsen. Efter overdragelsen er iværksætteren bemyndiget til at inddrive kravet. Vi forbeholder os ret til selv at inddrive kravet, så snart iværksætteren ikke opfylder sine betalingsforpligtelser korrekt og er i betalingsmisligholdelse.
§ 5 Fortrydelsesret
1.) Læs venligst følgende oplysninger om annullering af en ordre fra vores internetbutik.
Forbrugere har fortrydelsesret i overensstemmelse med følgende bestemmelser:
------------------
Fortrydelsespolitik
Fortrydelsesret
Du har ret til at annullere denne kontrakt inden for fjorten dage uden at give grunde.
Fortrydelsesfristen er fjorten dage fra den dag ...
- hvor du eller en af dig udpeget tredjepart, som ikke er transportøren, har taget varerne i besiddelse, hvis du har bestilt en eller flere varer som en del af en enkelt ordre, og varerne eller varerne leveres ensartet;
- hvor du eller en af dig udpeget tredjepart, som ikke er transportøren, har taget de sidste varer i besiddelse. hvis du har bestilt flere varer som en del af en enkelt ordre, og varerne leveres separat;
- hvor du eller en tredjepart navngivet af dig, som ikke er transportøren, har taget den sidste delforsendelse eller den sidste vare i besiddelse. hvis du har bestilt varer, der leveres i flere delforsendelser eller stykker;
------------------
Hvis flere af ovenstående alternativer gælder, begynder fortrydelsesfristen først, når du eller en tredjepart, der er udpeget af dig, og som ikke er transportøren, har taget de sidste varer eller den sidste delforsendelse eller det sidste stykke i besiddelse.
For at udøve fortrydelsesretten skal du informere os, MEO Vertriebs GmbH, Lise-Meitner-Str. 9, D-45699 Herten, Tyskland, Tel. +49 2366 500 500; Fax: 02366 / 500 510, eMail: [email protected], om din beslutning om at annullere denne kontrakt ved en klar erklæring (f.eks. et brev sendt med post, fax eller e-mail). For at overholde fortrydelsesfristen er det tilstrækkeligt, at du sender din meddelelse om din udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet. Du kan udfylde og indsende fortrydelsesformularen eller en anden tydelig erklæring på vores hjemmeside http://www.meo.de/catalog/widerrufsformular.php, også elektronisk. Hvis du gør brug af denne mulighed, sender vi dig straks en bekræftelse på modtagelsen af en sådan annullering (f.eks. via e-mail).
Konsekvenser af annullering
Hvis du annullerer denne kontrakt, refunderer vi alle betalinger, vi har modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (med undtagelse af ekstra omkostninger som følge af, at du har valgt en anden type levering end den billigste standardlevering, der tilbydes af os), straks og senest inden for fjorten dage fra den dag, hvor vi modtager meddelelse om din annullering af denne kontrakt. Til denne tilbagebetaling benytter vi samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt med dig; du vil under ingen omstændigheder blive opkrævet gebyrer for denne tilbagebetaling.
Vi kan nægte tilbagebetaling, indtil vi har modtaget varerne retur, eller indtil du har fremlagt bevis for, at du har returneret varerne, alt efter hvilket tidspunkt der er tidligst. Du skal returnere eller overdrage varerne til os straks og under alle omstændigheder senest fjorten dage fra den dag, hvor du informerer os om annulleringen af denne kontrakt. Fristen er overholdt, hvis du afsender varerne, inden fristen på 14 dage er udløbet. Du skal afholde de direkte omkostninger ved returnering af varerne.
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på.
------------------
Fortrydelsesretten gælder ikke
- for fjernsalgsaftaler om levering af varer, der ikke er præfabrikerede, og til hvis fremstilling et individuelt valg eller bestemmelse af forbrugeren er afgørende, eller som klart er skræddersyet til forbrugerens personlige behov;
Fortrydelsesretten udløber før tid i tilfælde af fjernsalgsaftaler
- til levering af forseglede varer, der ikke er egnede til returnering af hensyn til sundhedsbeskyttelse eller hygiejne, hvis deres forsegling er blevet fjernet efter levering;
- til levering af varer, hvis de er blevet uadskilleligt blandet med andre varer efter levering på grund af deres art;
Undgå venligst skader og forurening. Hvis det er muligt, bedes du returnere varerne til os i deres originale emballage med alt tilbehør og med alle emballagekomponenter. Brug om nødvendigt beskyttende yderemballage. Hvis du ikke længere har den originale emballage, bedes du bruge en passende emballage for at sikre tilstrækkelig beskyttelse mod transportskader for at undgå erstatningskrav på grund af skader forårsaget af defekt emballage. Bemærk venligst, at disse betingelser ikke er en forudsætning for en effektiv udøvelse af fortrydelsesretten.
§ 6 Vederlag
1.) Den tilbudte købspris er bindende. Købsprisen er inklusive lovpligtig moms. Ved afgiftspligtige leverancer i Storbritannien (fakturaværdi under GBP 135,00) udstedes der kun forenklede fakturaer (ingen momsfakturaer), da der er tale om leverancer til slutkunder. I tilfælde af postordrekøb er købsprisen underlagt et fast leveringsgebyr. Kunden pådrager sig ikke yderligere omkostninger ved bestilling ved hjælp af fjernkommunikation. Kunden kan betale købsprisen kontant ved levering, ved forudgående bankoverførsel eller med kreditkort. I tilfælde af betaling med kreditkort foretages der en forhåndsgodkendelse uden debitering, når ordren afgives. Beløbet debiteres ved levering (i tilfælde af delleverancer, delbeløb og forsendelsesomkostninger på pro rata-basis; i tilfælde af efterfølgende leverancer, delbeløb og pro rata-forsendelsesomkostninger). I tilfælde af betaling pr. efterkrav opkræves et ekstra gebyr på EUR 10,00 af leverandøren på stedet.
2.) Kunden forpligter sig til at betale købsprisen senest 10 dage efter modtagelse af varerne. Efter udløbet af denne periode er kunden i betalingsmisligholdelse.
3.) Kunden har kun ret til modregning, hvis hans modkrav er lovligt etableret, anerkendt af os eller er baseret på det samme kontraktforhold. Kunden kan kun udøve en tilbageholdelsesret, hvis hans modkrav er baseret på det samme kontraktforhold.
§ 7 Minimumsomsætning / minimumsmængdetillæg for grossister
For at give vores grossistkunder mulighed for at drage fordel af tilsvarende prisfordele, er der aftalt en minimumsomsætning pr. ordre på 500,00 EUR (netto) for dem. Hvis dette underskrides en gang, er vi berettiget til at opkræve et minimumsmængdetillæg på 50 EUR plus moms.
§ 8 Risikoovergang
1.) Hvis køberen er en erhvervsdrivende, overgår risikoen for varens hændelige undergang og forringelse til køberen ved overdragelsen, i tilfælde af salg ved forsendelse ved levering af varen til speditøren, transportøren eller en anden person eller institution, der er udpeget til at udføre forsendelsen.
2.) Hvis køberen er en erhvervsdrivende, overgår risikoen for varens hændelige undergang og forringelse til køberen ved overdragelsen, i tilfælde af salg ved forsendelse ved levering af varen til speditøren, transportøren eller en anden person eller institution, der er udpeget til at udføre forsendelsen.) Hvis køber er forbruger, overgår risikoen for salgsgenstandens hændelige undergang og forringelse først til køber ved varens overgivelse, også ved forsendelsessalg. Hvis køberen er i mangel af accept, anses dette for at svare til overdragelse.
§ 9 Garanti
1.) Den lovbestemte garanti gælder, medmindre den afviges nedenfor.
2.) Hvis køberen er en iværksætter, yder vi i første omgang garanti for mangler ved varerne efter vores valg ved reparation eller udskiftning.
3.) Iværksættere skal underrette os skriftligt om åbenlyse mangler inden for en periode på to uger efter modtagelse af varerne; ellers er hævdelsen af garantikravet udelukket. Rettidig afsendelse er tilstrækkelig til at overholde fristen. Iværksætteren bærer den fulde bevisbyrde for alle krav, især for selve manglen, for tidspunktet for opdagelse af manglen og for rettidigheden af meddelelsen om manglen.
4.) For iværksættere er garantiperioden et år fra levering af varerne. Dette gælder ikke, hvis kunden ikke har underrettet os om åbenlyse mangler i god tid (punkt 2 i denne bestemmelse). For forbrugere er forældelsesfristen to år fra varens risikoovergang. For brugte varer er forældelsesfristen et år fra varens risikoovergang.
5.) Hvis køberen er en iværksætter, anses kun producentens produktbeskrivelse for at være aftalt som varens kvalitet. Offentlige erklæringer, kampagner eller reklamer fra producenten udgør ikke en kontraktlig beskrivelse af varens kvalitet.
6.) Kunden modtager ingen garantier fra os i juridisk forstand. Producentgarantier forbliver upåvirket af dette.
§ 10 Ansvarsbegrænsninger
1.) I tilfælde af let uagtsomme pligtforsømmelser er vores ansvar begrænset til den forudsigelige, kontrakttypiske, direkte gennemsnitlige skade i henhold til varetypen. Dette gælder også for let uagtsomme pligtforsømmelser fra vores juridiske repræsentanter eller stedfortrædende agenter. Vi er ikke ansvarlige over for entreprenører for let uagtsomme overtrædelser af ubetydelige kontraktlige forpligtelser
2.) Ovenstående ansvarsbegrænsninger gælder ikke for krav fra kunden, der opstår som følge af produktansvar. Desuden gælder ansvarsbegrænsningerne ikke i tilfælde af personskade eller sundhedsskade, der kan tilskrives os, eller i tilfælde af kundens tab af liv eller overtrædelse af væsentlige kontraktlige forpligtelser. Væsentlige kontraktlige forpligtelser er abstrakte forpligtelser, hvis opfyldelse er afgørende for den korrekte udførelse af kontrakten, og hvis overholdelse en kontraktpart regelmæssigt kan stole på.
§ 11 Ophavsret og brugsaftaler
1.) Ved køb og/eller salg af MEO-produkter erhverver kunden ingen kommercielle brugsrettigheder til MEO-logoet eller vores mærker ud over de lovbestemte bestemmelser.
2.) Især er dette ikke tilfældet ved køb af MEO-produkter.) Dette giver især ikke kunden ret til at kopiere, bruge og/eller få brugt vores produktbilleder og/eller produkttekster, der er skabt med betydelig produktion og omkostninger, heller ikke delvist. Til dette formål tilbyder vi separate brugsaftaler, som vi indgår med udvalgte kunder. Vi vil tage retslige skridt mod enhver overtrædelse af brugsforbuddet. Ud over andre skader forbeholder vi os især retten til at opkræve tilsvarende licensafgifter for uautoriseret brug.
§ 12 Lov om løsning af forbrugertvister (VBSG)
1.) Vi deltager ikke i tvistbilæggelsesprocedurer ved et forbrugervoldgiftsnævn.
§ 13 Afsluttende bestemmelser
1.) Forbundsrepublikken Tysklands lovgivning gælder med undtagelse af FN's konvention om aftaler om internationale løsørekøb.
2.) Hvis kunden er en købmand, kan vi ikke kræve erstatning for overtrædelse af forbuddet mod at bruge produktet.) Hvis kunden er en købmand, en offentligretlig juridisk person eller en offentligretlig specialfond, er vores hjemsted eller Düsseldorf eneste værneting for alle tvister, der opstår i forbindelse med denne kontrakt. Det samme gælder, hvis kunden ikke har et almindeligt værneting i Tyskland, eller hvis hans bopæl eller sædvanlige opholdssted ikke er kendt på tidspunktet for sagsanlægget.
3.) Hvis enkelte bestemmelser i kontrakten med kunden, herunder disse generelle vilkår og betingelser, er eller bliver helt eller delvist ugyldige, påvirker dette ikke gyldigheden af de resterende bestemmelser. Den helt eller delvist ugyldige bestemmelse skal erstattes af en bestemmelse, hvis økonomiske succes kommer så tæt som muligt på den ugyldige bestemmelse.
Oplysninger om indgåelse af kontrakter i elektroniske forretningstransaktioner
1. Aftalepartner
Din aftalepartner er:
MEO Vertriebs GmbH, Lise-Meitner-Str. 9, D-45699 Herten, Tyskland, Fax: 02366 / 500510, eMail: [email protected]
2. Indgåelse af kontrakten i elektroniske forretningstransaktioner, kontraktsprog
Indgåelsen af kontrakten i elektroniske forretningstransaktioner er underlagt vores ovennævnte generelle vilkår og betingelser (se ovenfor).
Kontrakten indgås udelukkende på tysk.
3. Væsentlige egenskaber ved varerne, oplysninger om betaling og levering
De væsentlige egenskaber ved varerne kan findes i den respektive produktbeskrivelse i vores webshop. Betaling og levering sker i overensstemmelse med vores generelle vilkår og betingelser (se ovenfor) og vores kundeoplysninger på vores hjemmeside.
4. Opbevaring af kontraktteksten
Hvis forbrugeren bestiller varerne elektronisk, gemmes kontraktteksten af os og sendes til kunden på anmodning sammen med disse generelle vilkår og betingelser via e-mail.
5tekniske trin, der fører til indgåelse af kontrakten, korrektionsmuligheder
Kunden indsender sit tilbud via vores ordreformular i henhold til følgende procedure:
Når du har fundet dit ønskede produkt, kan du placere det i indkøbskurven uden forpligtelse ved at klikke på det. Du kan til enhver tid uforpligtende se indholdet af indkøbskurven ved at klikke på indkøbskurven. Du kan også til enhver tid fjerne produkter fra indkøbskurven. Hvis du ønsker at købe produkterne i indkøbskurven, skal du klikke på betalingsknappen. Ordren accepteres i overensstemmelse med vores generelle vilkår og betingelser (se ovenfor).
Før du sender din ordre, kan du til enhver tid kontrollere dine indtastninger igen og rette dem inden den endelige afsendelse. Ved at klikke på købsknappen afslutter du ordreprocessen. Processen kan til enhver tid annulleres ved at lukke browservinduet.
6. Yderligere information
Denne information er ikke udtømmende. Yderligere informationsforpligtelser før kontraktindgåelse gives direkte i forbindelse med det tilbudte produkt og som en del af bestillingsprocessen.
Informationsforpligtelse i henhold til batteriforordningen
I forbindelse med salg af batterier eller genopladelige batterier eller med levering af enheder, der indeholder batterier eller genopladelige batterier, er vi som sælger forpligtet til at informere køberen om følgende i henhold til batteriforordningen (BatterieVO):
Batterier må ikke bortskaffes sammen med husholdningsaffald. Som slutbruger er du lovmæssigt forpligtet til at returnere brugte batterier. Efter brug kan du returnere batterierne gratis til salgsstedet (MEO Vertriebs GmbH, Lise-Meitner-Str. 9, 45699 Herten) eller i dit nabolag (f.eks. på kommunale indsamlingssteder). Du kan også returnere batterierne til os med posten. Batterier eller genopladelige batterier, der indeholder skadelige stoffer, er mærket med symbolet for en overkrydset skraldespand. Det kemiske navn på det forurenende stof kan findes ved siden af dette skraldespandssymbol. Cd" står for cadmium, "Pb" for bly og "Hg" for kviksølv.
Vigtig information om mulige ekstraomkostninger:
Du vil ikke blive pålagt yderligere omkostninger (alle skatter og afgifter er allerede inkluderet i købsprisen), hvis din bopæl eller dit leveringssted er inden for EU (Østrig, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Holland, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige) eller EØS (Island, Liechtenstein, Norge). Hvis din bopæl eller dit leveringssted ligger uden for EU/EØS, kan de kompetente myndigheder i dit land opkræve yderligere omkostninger såsom importafgifter, lokal moms og fortoldningsgebyrer. Disse er ikke vores ansvar og skal betales direkte til told- eller skattemyndighederne. Vi opkræver kun forsendelsesomkostningerne, men ingen importafgifter eller toldgebyrer i modtagerlandet. Hvis du har spørgsmål i denne forbindelse, anbefaler vi, at du kontakter de relevante told- eller skattemyndigheder, før du bestiller, for at finde ud af, om der er yderligere omkostninger.
Vigtig bemærkning om import og lovlig adgang:
Som køber er du eneansvarlig for at sikre, at de produkter, du bestiller, kan importeres lovligt til dit land. Informer dig venligst på forhånd om de gældende told- og importbestemmelser samt eventuelle restriktioner eller forbud mod visse produkter. Vi påtager os intet ansvar, hvis import af varer til dit land nægtes på grund af lokale love eller bestemmelser. I tilfælde af en returnering på grund af en importafvisning kan der opstå yderligere omkostninger, som skal afholdes af køberen. Hvis du har yderligere spørgsmål, bedes du kontakte de relevante myndigheder i dit land.